-
ثانیه
-
دقیقه
-
ساعت
-
روز
چطور کپشن اینستاگرام بنویسیم؟

چطور کپشن اینستاگرام بنویسیم؟

تصاویر زیادی هستند که دیدنشان دنیایی جدید را در ذهن می‌سازد. محوشان می‌شویم، سناریویی برایشان می‌سازیم، احساساتی و منقلب می‌شویم... این تصاویر خیلی وقت‌ها نیاز به توضیح ندارند، مگر معرفی عکاس و محل و زمان ثبتشان. اما وقتی حرف از شبکه های اجتماعی و مخصوصا اینستاگرام به میان میاید، قضیه فرق می‌کند. چرا که محتوایی که در اینستاگرام منتشر می‌شود الزاما یک عکس هنری نیست. تصویر یک محصول است، تصویری از خودتان است، گزارشی از یک گردهمایی است... اینجاست که  اهمیت کپشن اینستاگرام مشخص می‌شود. یک کپشن خوب اطلاعاتی را که مخاطب از تصویر نمی‌گیرد، برای او فراهم می‌کند. در این مطلب از فالووریاب یاد می‌گیریم چطور کپشن اینستاگرام بنویسیم. لطفا مثل قبل با ما همراه باشید.

 

چطور کپشن اینستاگرام بنویسیم؟

به طور کلی محتوایی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید پنجره‌ای است برای برقراری ارتباط با دیگر کاربران این شبکه اجتماعی. کپشن هر پست اینستاگرامی هم بخشی از محتوای آن محسوب می‌شود و مهم است طوری نوشته شود که به بالا رفتن آمار بازدید پست و پیج و نهایتا افزایش تعداد فالوورهای شما یا حتی سود شما بیشترین کمک را کند.

حقیقت این است که نوشتن کپشن نه آنقدر سخت است که بخواهید یک فرد متخصص برای تولید محتوای متن آن استخدام کنید، نه آنقدر ساده است که بتوانید بدون دانستن نکات لازم از پس آن بر بیایید. یک کپشن خوب می‌تواند تعداد لایک‌ها، کامنت و به طور کلی، اینتراکشن پیج شما را بالا ببرد.

قبل از دانستن نکات مربوط به یک کپشن خوب، بهتر است بگوییم اصلا کپشن چیست؟

متنی که زیر یک پست اینستاگرامی (یا روی یک استوری) می‌نویسیم تا توضیح خاصی به بینندگان آن بدهد، کپشن نام دارد. در نظر داشته باشید که کپشن ها می‌توانند خالی باشند! یعنی شما می‌توانید یک عکس یا ویدیو را بدون کپشن هم منتظر کنید. همچنین می‌توانید از هشتگ، ایموجی، منشن کردن سایر کاربران و... در کپشن یک پست استفاده کنید.

در ادامه اقدامات لازم برای این که بدانیم چطور کپشن اینستاگرام بنویسیم را بررسی می‌کنیم.

 

فالوورها و مخاطبان خودتان را بشناسید.

اولین قدم در تولید هر نوع محتوا و برای تمام کسب و کارها، شناختن مخاطب است. تا زمانی که اطلاعات کافی از جامعه مخاطب و مصرف کنندگان محصولات و خدماتتان ندارید و تحقیقات بازار انجام نداده‌اید، نباید کار تولید محتوا یا حتی فروش را آغاز کنید.

باید بدانید مخاطبتان معمولا چه زمانی از شبانه روز را به  فضای اینستاگرام اختصاص می‌دهد. از چه نوع محتوایی بیشتر استقبال می‌کند، نیاز به دانستن چه اطلاعاتی دارد و کدام بخش از این نیاز را شما می‌توانید برای او فراهم کنید. هشتگ هایی را که دنبال می‌کند بشناسید و...

برای دانستن این موارد می‌توانید زمان مشخصی را به رصد کردن مخاطبان رقبایتان و نمونه های خارجی و داخلی موفق بپردازید. می‌توانید از خود مخاطبان بپرسید چه محتوایی را می‌پسندند و به چه چیزی نیاز دارند. حتی می‌توانید بپرسید از میان خدمات و محصولاتی که ندارید، چیزی هست که بتوانید برایشان فراهم کنید...

دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند محتوای مناسب تولید و منتشر کنید و کپشن اینستاگرام مناسب نیز بنویسید.

 

شروع کپشن باید جذاب باشد.

اگر می‌خواهید مخاطبانتان به کپشن شما توجه کنند، باید آن را به جذاب‌ترین شکل ممکن شروع کنید. اصل حرفتان را در دو خط اول بزنید یا دست کم کنجکاوی لازم را در همان دو خط برای مخاطبانتان ایجاد کنید. علت اهمیت این دو خط در کپشن اینستاگرام این است که اگر کپشن شما طولانی‌تر باشد، کاربران براید روی گزینه “more”  یا "بیشتر" را لمس کنند تا ادامه کپشن برایشان نمایش داده شود. پس به عبارتی باید آس خودتان را در این دو خط رو کنید! استفاده از ایموجی، نوشتن یک کلمه خاص یا هشتگ می‌تواند توجه مخاطبانتان را به کپشن جلب کند. مثلا خود من زمانی که می‌خواهم به مخاطبان خودم بگویم کپشن پستی که گذاشته‌ام مهم است و دوست دارم آن را بخوانند، از هشتگ #کپشن در ابتدای آن استفاده می‌کنم.

برای جلب توجه مخاطب به هشتگ می‌توانید از راه‌های زیر برای شروع آن استفاده کنید:

  • یک جمله جنجالی  به عنوان تیتر بنویسید.
  • سوالی را بنویسید که حدس می‌زنید سوال مخاطبان شما هم باشد.
  • یک تجربه شخصی را بنویسید.
  • از افعال معکوس استفاده کنید. مثلا بنویسید کپشن را نخوانید!

 

اصول کپی رایتینگ را رعایت کنید.

از این نکته نترسید! بیایید اول تعریف کپی رایتینگ را با هم بررسی کنیم:

کپی رایتینگ نوعی نوشتن در خدمت تجارت است که در آن با استفاده از قدرت کلمات، مخاطب را به استفاده از خدمت یا محصول خاصی ترغیب کرده و احتمال اقدام او برای خرید را افزایش می‌دهد.

کپی رایتینگ، نوعی نویسندگی تجاری است که با بهره‌گیری از قدرت کلمات و نوشتن، مخاطب را متقاعد و دعوت به اقدام می‌کند.

بنابراین استفاده از این علم در نوشتن کپشن اینستاگرام باعث افزایش توجه مخاطب به شما می‌شود.

از میان تکنیک های گوناگون این علم دو مورد هستند که برای این که بدانیم چطور کپشن اینستاگرام بنویسیم  بیشتر به ما کمک می‌کند.

1-توضیح مزیت محصول / خدمت

مزیتی که محصول یا خدمت شما برای مخاطب ایجاد می‌کند را برای او توضیح دهید. یعنی بگویید حالا که از محصول شما استفاده نکرده در چه شرایطی است و چه چیزهایی را ممکن است از دست بدهد و بعد از استفاده از محصول شما به چه چیزی دست خواهد یافت و به کجا خواهد رسید!

2- ایجاد حس ترس

طوری از محصول و خدمتتان تعریف کنید که مخاطب حس کند نداشتن آن یعنی از دست دادن خیلی چیزها!

محدود کردن زمان دسترسی به محصول خاص، مدت فروش کوتاه، تعداد کم و ... مواردی هستند که معمولا این حس ترس را برای مخاطب ایجاد می‌کند. یا اگر پیجی با محتوای آموزشی دارید، ندانستن یک نکته خاص را فاجعه قلمداد کنید طوری که مخاطب حس کند ندانستن آن نکته باعث ضرر کردن او می‌شود و باید پست شما را ذخیره کند و...  (مخاطبان عزیز ببخشید که شما را می‌ترسانیم!)

 

از مخاطبانتان بخواهید کاری برایتان انجام بدهند.

این دعوت به اقدام باعث بالا رفتن مشارکت فالوورها و ایجاد ارتباط بیشتر می‌شود. جواب دادن به سوال، ذخیره کردن پست و ارسال و لایک کردن آن، تگ کردن دیگران و... از این دست اقدامات هستند.

در نظر داشته باشید باید خلاقیت کافی برای این درخواست ها داشته باشید، طوری که کاربران ترغیب شوند اقدام مد نظر شما را انجام بدهند. اگر سوالی می‌پرسید باید طوری باشد که ذهن مخاطب را واقعا درگیر کند. یا اگر نیاز دارید مخاطبانتان پست شما را سیو کنند، مهم بودن مطلب و ارزش ذخیره کردنش را برای آن ها برجسته کنید.

موضوع پست را مشخص کنید

مشخص کردن موضوع پست از اساسی‌ترین اقدامات برای نوشتن کپشن اینستاگرام است. اگر پست شما یک عکس یا ویدیوی شخصی است، با لحن خودتان و خیلی واقعی، داستان پشت آن را توضیح بدهید. اما اگر پست مورد نظر محتوای رسمی دارد، خلاصه ای از آن را در کپشن توضیح دهید، به طوری که مخاطب برای فهمیدن تمام ماجرا نیاز پیدا کند تمام تصاویر یا فیلم آن پست را ببیند.

اگر محصولی را معرفی می‌کنید این نکات را در نوشتن کپشن آن در نظر داشته باشید:

  • مشخصات محصول را کامل و ساده بنویسید.
  • قیمت محصول را تا حد امکان بنویسید. اگر قیمت ها متغیر هستند نیز می‌توانید آن ها را به روز کنید. این کار از دایرکت جواب دادن بهتر است! اما باز هم اگر قیمت محصولات برای افراد مختلف متفاوت است، ایرادی ندارد و از مخاطبان بخواهید شماره تماسشان را برای شما ارسال کنند تا قیمت و اطلاعات کامل را برایشان بفرستید یا کارشناسان شما با آن‌ها تماس بگیرند.
  • موجودی محصول و نحوه ارسال آن را نیز مشخص کنید.
  • مزایای محصول را نیز بنویسید. مخاطب بعد از دیدن عکس و پسندیدن آن، دنبال اطلاعات تکمیلی می‌گردد. کپشن اینستاگرام جایی است که باید به سوالات عمده مخاطبانتان در آن پاسخ بدهید.
     

مرتب بنویسید!

آخرین نکته‌ای که برای نوشتن کپشن اینستاگرام باید به آن توجه کنید، مرتب نوشتن و خوانده شدن کپشن است.

از علائم نگارشی در کپشن استفاده کنید و پاراگراف بندی مناسب داشته باشید. جمله‌بندی و راحت خوانده شدن متنی که در کپشن نوشته شده برای مکث کردن مخاطب روی پست شما مهم است.

برای ایجاد فاصله بین خطوط نیز بهتر است از فرمول زیر استفاده کنید:

اینتر + نیم فاصله + اینتر

 با این کار چشم مخاطب نیز خسته نمی‌شود و توجه او به سایر محتواهای شما هم بیشتر جلب می‌شود. حواستان باشد، مخاطبان وقت کمتری برای خواندن کپشن می‌گذارند. پس باید تمام تلاشتان را به کار ببرید که توجه مخاطب به کپشن جلب شود و همچنین به او در خواندن هرچه راحت‌تر متن کمک کنید.

 

از ایموجی ها استفاده کنید.

یکی دیگر از کارهایی که به جلب توجه بصری و مرتب جلوه کردن کپشن اینستاگرام کمک می‌کند، استفاده از ایموجی ها است.

در حد اعتدال و با توجه به نوع کسب و کارتان و فعالیتتان در اینستاگرام از انواع ایموجی ها استفاده کنید. زیاده‌روی در تعداد و مدل های ایموجی کار درستی نیست. بنابراین ترجیحا در ابتدای هر پاراگراف از آن‌ها بهره ببرید. حواستان باشد از ایموجی مرتبط با آن چه که نوشته‌اید بهره ببرید!

 

هشتگ ها را جدا از متن بنویسید.

برای نوشتن هشتگ ها بهتر است آن ها را جدا از متن اصلی کپشن بنویسید و بین آن ها و متن نیز فاصله کافی را در نظر بگیرید. اهمیت مرتبط بودن هشتگ با اصل محتوا و متن را نیز فراموش نکنید.

 

با رعایت نکات فوق می‌توانید میزان اینتراکشن پیجتان را بالا ببرید و فالوورهای بیشتری جذب کنید. برای خرید فالوور نیز می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید

تمام سوالات مربوط به این مطلب در بخش کامنت ها طی کمتر از 24 ساعت توسط کارشناسان فالووریاب پاسخ داده می شود!

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها(۵)

  • امیر
    امیر پاسخ

    واقعا براتون متاسفام پول از حسابم کم کردین ولی فالور اضافه نشد

    • فالووریاب
      فالووریاب

      سلام، لطفا از طریق پنل کاربری تیکت ارسال کنید، تا پشتیبانی مورد نیاز انجام شود.

  • نسرین مقدم
    نسرین مقدم پاسخ

    چطور برای پست های تبلیغاتی کپشن اینستاگرام بنویسیم؟ برای پستایی که میدیم بقیه برامون تبلیغ کنن...

    • فالووریاب
      فالووریاب

      سلام وقت بخیر
      برای نوشتن کپشن اینستاگرام مناسب نکاتی که گفتیم رو رعایت کنید. محتوای اصلی رو با توجه به نوع فعالیتتون به حالت رسمی یا غیر رسمی بنویسید.

  • شهاب سلطانی
    شهاب سلطانی پاسخ

    آوردن راه های ارتباطی توی کپشن اینستاگرام درسته یا نه؟ بعضیا میگن نیارید که مردم برن بیو رو ببینن...

    • فالووریاب
      فالووریاب

      سلام وقت بخیر.
      بهتره راه های ارتباطی اصلی مثل آیدی پیج یا شماره تماس یا توی کپشن اینستاگرام یا خود پست بیایند.

  • فاطمه
    فاطمه پاسخ

    چرا متن یهو چپ چین میشه توی نوشتن کپشن اینستاگرام؟

    • فالووریاب
      فالووریاب

      سلام. وقت بخیر
      این مورد به نرم افزار گوشی شما ربط دارد. می توانید ابتدا متن کپشن اینستاگرام را در یادداشت های گوشی بنویسید تا به چنین مشکلی بر نخورید.

  • صادق
    صادق پاسخ

    موقع نوشتن کپشن اینستاگرام مشکلی ندارم، ولی بعدش کپشن رو برای بقیه نامرتب نشون میده. چه کار کنم؟

    • فالووریاب
      فالووریاب

      سلام وقت بخیر
      بهتر است اول کپشن را در یادداشت گوشی خودتان بنویسید بعد در کپشن اینستاگرام کپی کنید.

افتخارات وب سایت فالووریاب

یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران - فالووریاب
یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران
سال ۱۳۹۷
برنده به انتخاب مردم
تبلیغات و بازاریابی آنلاین
دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران - فالووریاب
دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران
سال ۱۳۹۸
برنده به انتخاب مردم
تبلیغات و بازاریابی آنلاین
چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران - فالووریاب
چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران
سال ۱۴۰۰
برنده به انتخاب مردم
تبلیغات و بازاریابی آنلاین

اپلیکیشن فالووریاب

اپلیکیشن فالووریاب، تمامی امکانات فالووریاب برای استفاده و خرید فالوور اینستاگرام واقعی و فعال و هدفمند را در اختیار شما قرار می‌دهد. دانلود اپلیکیشن فالووریاب

معرفی فالووریاب

فالووریاب، ارائه دهنده خدمات مختلف خرید فالوور اینستاگرام ایرانی، خرید فالوور اینستاگرام واقعی و هدفمند و فعال است. با خرید فالوور اینستاگرام واقعی از فالووریاب، فالوور واقعی و فعال و هدفمند جذب کنید: فالووریاب با فعالیت تعاملی و پیوسته در پیج اینستاگرام، از اهداف تعیین شده توسط شما فالوور اینستاگرام جذب می‌کند و فالوورهای پیج به طور هدفمند و واقعی افزایش می‌یابند.

مجوزهای فالووریاب

مجوز خرید فالوور انجمن صنفی فالووریاب گواهی خرید فالوور جشنواره وب فالووریاب فالوور واقعی مجوز فالووریاب اس اس ال